من (راوی آنلاین) اینجا هستم تا با روایت های ارزشمند و کاربردی در زمینه های مختلف، بهت کمک کنم تا آگاهتر بشی، بهتر رشد کنی و با اطمینان بیشتری تو مسیر پیشرفتت قدم برداری. من در زمینه های مختلف روایت گری میکنم تا آگاهی بیشتری کسب کنی. ❤️

اینترنت زیر فشار خاموشیها و محدودیت واردات؛ اپراتورها از بحران میگویند
مدیران اپراتورهای اینترنت کشور توی یه نشست مهم با وزیر ارتباطات و چندتا از مسئولای ردهبالای این حوزه، حرف دلشون رو زدن و از مشکلاتی گفتن که این روزها کیفیت اینترنت رو حسابی به هم ریخته. به گزارش راوی خبر، توی این جلسه همه روی چندتا نکته دست گذاشتن: قطعی برقهای مداوم، سختی واردات تجهیزات و نیاز فوری به توسعه فیبر نوری.
بحران قطعی برق و تاثیرش روی اینترنت
یکی از موضوعاتی که همه مدیران اپراتورها بهش اشاره کردن، معضل قطعیهای گسترده برق بود. صابر فیضی، مدیرعامل فناپ تلکام، این موضوع رو بزرگترین بحران این روزهای ارتباطات دونست و گفت:
«در شهرها یا استانهایی که قطعی برق به دو مرحله میرسد زمان شارژ باتریها بهطور کامل انجام نمیشود و این موضوع باعث کاهش کیفیت باتریها شده و کیفیت شبکه اینترنت هم افت کرده است.»
رضا خلیلی، مدیرعامل مبیننت هم روی همین موضوع تاکید داشت و گفت:
«قطعیهای بیش از یک نوبت برق در شهرستانها و مشکل کیفیت پایین باتریها تبدیل به معضل شده است. در واقع معضل اصلی امروز ما قطعی برق است.»
از طرف دیگه، شانهساززاده، مدیرعامل شاتل، تجربهای ملموس از مشکلات خاموشی آورد و گفت:
«کل دیتاسنتر شاتل در منطقه پیام است که قطعی برق ۷-۸ ساعته دارد. سهمیه قانونی گازوئیل برای ژنراتور هم به ما تعلق نگرفته و از طرفی، گازوئیل غیررسمی را هم نمیتوانیم به منطقه پیام وارد کنیم. این موضوع باعث شده در تامین برق دیتاسنترمان مشکل جدی داشته باشیم.»
حتی خرید و نصب باتریهای جدید هم جوابگو نبوده. علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل، توضیح داد:
«۱۰ هزار باتری جدید هم از تولیدکنندههای داخل و هم منابعی که مجوز وزارت صمت را داشتهاند خریدیم و سایتهای اصلی ایرانسل هم به باتریهای لیتیومی مجهز شدن تا قطعیها مدیریت بشه.»
مسعود گرشاسبی از همراه اول هم گفت:
«۵۰ هزار باتری سفارش دادیم که ۲۰ هزار موردش نصب شده.»
اما در نهایت، وقتی خاموشیها طولانی میشن، حتی بهترین باتریها هم کم میارن. حسین ملازاده، مدیرعامل رایتل، با اشاره به همین موضوع گفت:
«هرچند تا حد خوبی در خصوص باتری وضعیتمان بهتر شده اما قطعیهای بیشتر قطعا مشکلساز خواهد شد.»
محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک، هم یک آمار تکاندهنده ارائه داد:
«در سال ۱۴۰۴ تا امروز ۲ هزار و ۱۹۵ مورد قطعی برق در مراکز مخابراتی تجربه کردهایم که عدد وحشتناکی است.»
دردسر بزرگ واردات تجهیزات
یکی دیگه از مشکلات اساسی که مدیران اپراتورها بهش پرداختن، ممنوعیت یا سختی واردات تجهیزات بود. گرشاسبی از همراه اول توضیح داد:
«با وجود این که برای واردات تجهیزات هزینه زیادی صرف میکنیم اما به ما سهمیه ارز ندادهاند و اجازه ثبت سفارش هم هنوز به ما داده نشده است.»
مدیرعامل رایتل هم همین مشکل رو تایید کرد و گفت:
«از ابتدای سال هیچ ثبت سفارشی برای شرکت ما انجام نشده و این موضوع برای توسعه رایتل دردسرساز شده است.»
شانهساززاده از شاتل هم تجربه خودش رو توضیح داد:
«بودجه و ارز به شاتل تخصیص داده شده اما هنگام ثبت سفارش با خطای واردات کالاهای تولید داخل مواجه هستیم. این در حالی است که تولیدکننده داخلی واقعی در این حوزه نداریم و این تجهیزات را نمیتوانیم وارد کنیم.»
محمدعلی یوسفیزاده از آسیاتک هم یک مثال مقایسهای زد تا کیفیت پایین تجهیزات داخلی رو نشون بده:
«با مودم داخلی با یک سیمکارت ایرانسل کاربر به سرعت نهایتا ۴ مگابیتبرثانیه میرسد اما با مودم خارجی با اینترنت همین اپراتور سرعت به ۱۱۵ مگابیتبرثانیه میرسد.»
بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت زیرساخت هم این مشکل رو تایید کرد و خطاب به وزیر ارتباطات گفت:
«میتوانیم سهمی برای تولید داخل در نظر بگیریم اما نباید به خاطر حمایت از تولید داخل خودمان را محدود و محروم کنیم چون منجر به خودتحریمی میشود و دردسرساز خواهد بود.»
فیبر نوری؛ تنها امید بهبود اینترنت
یکی دیگه از بخشهای مهم این جلسه، بحث لزوم توسعه فیبر نوری بود. رئیسی از شرکت هایوب گفت:
«بستر سیم مسی که در کشور استفاده میشود دیگر جوابگوی نیاز کاربران به لحاظ حجم، دانلود و آپلود نیست. چون توانایی سیم مسی برای انتقال داده برای میزان مصرف ترافیک امروز کشور کافی نیست. تنها راه بهبود وضعیت مهاجرت به فیبر نوری است.»
صادق عباسی شاهکوه، مشاور مدیرعامل مخابرات هم این مسئله رو جدی دونست و توضیح داد:
«راهحل نهایی و جدی رفع وضعیت ناترازی تمرکز بر شبکه ثابت است. این شبکه اکنون وضعیت مطلوبی ندارد و هنوز ۶۸ درصد آن غیر فیبر است؛ بنابراین، تنها راهکار ما توسعه فیبر نوری است.»
او همچنین به تاثیر اختلال GPS و فیلترشکنها بر کیفیت اینترنت موبایل اشاره کرد و گفت:
«اختلالات جیپیاس یا اختلالات لایه انتقال و اختلالهای ناشی از ویپیانها تاثیر جدی بر کیفیت شبکه موبایل گذاشتهاند. بنابراین، در جاهایی که دغدغه امنیتی کمتری وجود دارد باید اختلالات را کاهش داد.»
مشکلات مالی و هزینههای نگهداری
از همه اینها که بگذریم، اپراتورها با فشار مالی شدید هم روبهرو هستن. محمد جعفرپور، مدیرعامل مخابرات ایران، صریح گفت:
«هزینههای جاری و هزینههای نگهداری اپراتورها سنگین است و اپراتورها بیش از این نمیتوانند هزینه نگهداری را متحمل شوند. سرویسهای ما پایینتر از قیمت تمامشده به فروش میرسد. من از آقای فتاحی بهعنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات درخواست دارم تبصرهای از مجلس بگیرند که اگر دولت مجموعهای را مجبور کرد سرویس را زیر قیمت تمامشده بفروشد محل جبرانی برای آن در نظر گرفته شود.»
بحث داغ فیلترینگ
جالب اینجاست که فقط یک نفر توی این جلسه بحث فیلترینگ رو وسط کشید. رئیسی از شرکت هایوب گفت:
«مردم از فیلترینگ اذیت میشوند و عادت شده است که فیلترشکنها دائما فعال باشد. این موضوع باعث شده در مواردی که نیازی به فیلترشکن هم نیست فیلترشکنها روشن باشد.»
وزیر ارتباطات هم در پاسخ گفت:
«در مورد موضوع فیلترینگ با تحفظ و ملاحظه برخورد نکنید. با دیدگاه کارشناسی این موضوع را بررسی و مطرح کرده و برای رفع آن راهکار ارائه کنید.»
این حرفها نشون میده که مشکلات اینترنت کشور فقط به یک عامل خلاصه نمیشه. از خاموشیهای طولانی و تجهیزات بیکیفیت داخلی گرفته تا تحریم و کمبود ارز برای واردات، همه دست به دست هم دادن تا کیفیت اینترنت به شدت افت کنه.