من (راوی آنلاین) اینجا هستم تا با روایت های ارزشمند و کاربردی در زمینه های مختلف، بهت کمک کنم تا آگاهتر بشی، بهتر رشد کنی و با اطمینان بیشتری تو مسیر پیشرفتت قدم برداری. من در زمینه های مختلف روایت گری میکنم تا آگاهی بیشتری کسب کنی. ❤️

تهران بالاخره تراموا دار میشه یا نه؟ ماجرای یه قرن وعده و فراموشی!
قراره بعد از سالها وعده و وعید، تهران بالاخره میزبان تراموا بشه؛ اما تناقض حرفهای مسئولین نشون میده که هنوز ماجرا شفاف نیست. از تست موفق تراموا گرفته تا صحبتهای رئیس شورای شهر که میگه پروژه فراموش شده، همهچی نشون میده تراموا هنوز روی لبهی تیغ اجرا یا فراموشیه!
تراموا اومده یا هنوز روی کاغذه؟
به گزارش راوی خبر، «احمد قیومی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرده که یه نمونه از تراموا وارد تهران شده و حتی تستهای اولیهش هم انجام شده و موفقیتآمیز بوده. طبق گفتهها:
-
زیرساختها فراهم شده و آزمایشها با موفقیت انجام شده.
-
قرارداد اجرا در راهه.
-
هر تراموا بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر ظرفیت داره.
-
هدف اصلی، کاهش ترافیک و آلودگی در ساعات اوج شلوغی تهرانه.
این صحبتها تو بستر برنامه نوسازی ناوگان حملونقل عمومیه؛ همون برنامهای که شامل ورود ۲۰۱ اتوبوس برقی جدید هم میشه.
اما چمران چی میگه؟ پروژه تو فراموشیه!
در طرف مقابل، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، بهوضوح گفته پروژه تراموا فعلاً تو «بوته فراموشی»ه. نه گزارشی داده شده، نه قیمت و هزینهها مشخصه، و نه حتی بازدید فنی انجام شده. بهعقیدهی چمران:
-
پروژه خیلی گرونه.
-
با همین پول میشه چندین اتوبوس خرید که از نظر او بهصرفهتره.
همین اختلاف نظر باعث شده مردم دوباره به یاد خاطرات تلخ پروژههای نیمهکاره یا شکستخوردهی حملونقل در تهران بیفتن.
تراموا در تهران؛ از اسب تا کابل چین
داستان تراموا در تهران یه قصهی عجیب و غریبه:
-
۱۲۶۱ خورشیدی (۱۸۸۲ میلادی): خط تراموای تهران-ری توسط یه شرکت بلژیکی با واگنهای اسبی افتتاح شد.
-
۱۳۰۹ خورشیدی (۱۹۳۰ میلادی): تراموا برقی شد و به مناطق مرکزی شهر مثل توپخانه و دروازه شمیران کشیده شد.
-
دهه ۱۳۴۰: با رونق اتومبیل، تراموا حذف شد و ریلها رو از دل خیابونها کندن.
بعد از سالها، تو اوایل دهه ۹۰ دوباره حرف احیای تراموا مطرح شد؛ اما تا همین چند وقت پیش، همهچی فقط روی کاغذ موند.
دورهی جدید و ورود چینیها
در دورهی مدیریت جدید شهرداری از سال ۱۴۰۰، علیرضا زاکانی دوباره بحث تراموا رو داغ کرد. قرادادهایی با شرکتهای چینی مثل CRRC بسته شد و تستهایی هم در بهمنماه انجام شد:
-
دو تراموا سهکابینه از میدان آزادی تا تهرانپارس تست شدن.
-
رانندهها چینی بودن.
-
نتیجه تستها موفق اعلام شد.
اما بعضی منتقدا میگن اصلاً تراموا نبودن؛ بلکه اتوبوسهای چرخلاستیکی بودن که به اسم تراموا وارد شدن!
ابهامات و ادعاهای سنگین
منتقدایی مثل علیاصغر قائمی حتی از «دزدی زنجیرهای» زیر لوای واردات تراموا حرف زدن. اونها معتقدن که بعضی از این وسایل در واقع اتوبوسهای دیزلی دستدوم هستن، نه ترامواهای برقی.
این ادعاها، ابهامات دربارهی شفافیت پروژه رو بیشتر میکنن و باعث میشن مردم نسبت به اجرای واقعی طرح و هزینههاش دلسرد بشن.
چرا تراموا مهمه؟
در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا مثل:
-
استانبول
-
وین
-
ملبورن
تراموا نقش حیاتی در حملونقل شهری، کاهش آلودگی و جذب گردشگر داره. مثلا در استانبول، شبکه تراموا بیشتر از ۱۰۰ کیلومتره و روزانه میلیونها نفر ازش استفاده میکنن.
شباهت با پروژههای شکستخورده قبلی
پروژههایی مثل مونوریل تهران تو دهه ۸۰ یه نمونه دیگه از طرحهای شکستخوردهن که فقط اسمشون تو ذهنها مونده. حالا پروژه تراموا هم در خطره که به همون سرنوشت دچار بشه.
اجرای واقعی یا فقط یه نمایش؟
واقعیت اینه که مردم تهران از وعدههای بدون اجرا خستهان. تراموا میتونه یه تحول واقعی باشه، ولی اگه پشتش اراده، شفافیت مالی و برنامه اجرایی دقیق نباشه، فقط یه پروژه نیمهکارهی دیگه میشه.