راوی آنلاین 📍
دستیار “آگاهی، توسعه و پیشرفت” ✨

بوئینگ ۷۴۷ پنج‌موتوره؛ عجیب‌ترین آزمایشگاه پرنده دنیا!

0

هواپیمای غول‌پیکر بوئینگ ۷۴۷ که به‌خاطر شکل خاص و قدرت بالاش بهش لقب «ملکه آسمان‌ها» داده بودن، حالا توی یک نسخه‌ی خاص و نایاب با پنج موتور توی آسمون پرواز می‌کنه! این مدل عجیب‌وغریب که تعداد خیلی محدودش وجود داره، نه برای جابه‌جایی مسافر، بلکه برای آزمایش موتورهای جت جدید ساخته شده.

به گزارش راوی خبر، این مدل خاص یعنی 747SP که در واقع یه نسخه‌ی کوتاه‌تر از مدل اصلی ۷۴۷ محسوب می‌شه، الان فقط دو فروندش توی دنیا باقی مونده. هر دو فروند هم متعلق به شرکت «پرت‌اندویتنی» هستن که برای تست موتورهای پیشرفته ازشون استفاده می‌کنه.

چرا این هواپیما پنج تا موتور داره؟

توسعه‌ی موتور جت یه مسیر پر از آزمون و خطاست. موتور جدید باید هم توی شرایط ایستا (روی زمین)، هم در دماهای بالا و پایین و هم در ارتفاع‌های مختلف تست بشه. یکی از بهترین راه‌ها برای تست، پرواز دادن موتوره.

حالا این وسط دو روش برای تست پروازی وجود داره:

روش اول: جایگزینی موتور اصلی

توی این روش، یکی از چهار موتور اصلی هواپیما بازنشسته رو برمی‌دارن و به جاش موتور جدید رو می‌ذارن. صندلی مسافرا هم برداشته می‌شه و کلی نمایشگر و تجهیزات مانیتورینگ می‌ذارن تا مهندسا بتونن عملکرد موتورو لحظه‌به‌لحظه زیر نظر بگیرن.

چون خیلی وقتا موتور جدید بزرگ‌تر از موتورهای اصلیه، ظاهر هواپیما خیلی عجیب و غریب می‌شه!

روش دوم: اضافه‌کردن موتور پنجم

اما اون چیزی که توی بوئینگ 747SP اتفاق می‌افته، خیلی جالبه! این هواپیما همچنان چهار موتور اصلی خودش رو داره و یه موتور اضافه بهش وصل می‌کنن. موتور آزمایشی معمولاً روی بدنه یا در نزدیکی بال‌ها نصب می‌شه.

مزیت این روش اینه که اگه موتور آزمایشی مشکلی پیدا کنه، بقیه موتورها می‌تونن بدون مشکل هواپیما رو سالم زمین بنشونن. این یعنی تست پروازی با امنیت بالا!

بوئینگ ۷۴۷ پنج‌موتوره؛ عجیب‌ترین آزمایشگاه پرنده دنیا!

تولد 747SP؛ یه شاهکار برای پروازهای طولانی

📘 پیشنهاد من به تو

داستان 747SP خیلی جذابه. دهه ۷۰ میلادی، دو تا شرکت معروف یعنی پن‌ام و ایران ایر دنبال هواپیمایی بودن که بتونه بدون توقف مسیرهای خیلی طولانی مثل نیویورک تا خاورمیانه رو طی کنه. بویینگ تصمیم گرفت مدل ۷۴۷ رو به‌صورت خاصی بازطراحی کنه تا این نیاز برطرف بشه.

ویژگی‌های 747SP:

  • حدود ۱۵ متر از بدنه کوتاه‌تر شده بود

  • وزن بال‌ها کاهش پیدا کرده بود

  • فلپ‌ها و درهای هواپیما تغییر کرده بودن

  • در نهایت حدود ۱۸ تن سبک‌تر از ۷۴۷ معمولی شد

این طراحی باعث شد برد پروازی هواپیما به ۱۰۸۰۰ کیلومتر برسه که اون زمان رکورد خیلی بزرگی بود. جالبه بدونی همین مدل رکورد طولانی‌ترین پرواز دور دنیا رو هم ثبت کرده!

فقط دو فروند باقی مونده!

در کل فقط ۴۵ فروند 747SP ساخته شد و امروزه فقط دو تا از اون‌ها به‌عنوان آزمایشگاه پرنده فعالن. این دوتا هم فقط توسط شرکت پرت‌اندویتنی برای تست موتورهای جت استفاده می‌شن.

از سال ۲۰۰۱، این هواپیماها بیش از ۱۴۰۰ پرواز آزمایشی و زمینی برای بیش از ۷۰ مدل موتور مختلف انجام دادن؛ واقعاً عدد عجیب‌غریبیه و نشون می‌ده که این مدل، چقدر توی پیشرفت هوانوردی نقش داشته.

بوئینگ ۷۴۷ پنج‌موتوره؛ عجیب‌ترین آزمایشگاه پرنده دنیا!

چرا ظاهرش عجیب‌وغریبه؟

وقتی موتور جدید روی بدنه نصب می‌شه، طراحی هواپیما دگرگون می‌شه! خیلی وقت‌ها این موتورها بزرگ‌ترن و مثل یه برج از کنار بدنه بیرون زدن. پس اگر یه روز یه هواپیمای پنج‌موتوره با ظاهر غیرمعمول دیدی، تعجب نکن! احتمالاً داری به یکی از همین دو فروند نگاه می‌کنی.

ایران ایر هم نقش داشت!

نکته جالب اینکه، ایران ایر نقش مهمی توی تاریخچه‌ی این مدل داشت. در واقع، یکی از دلایل اصلی ساخت 747SP، درخواست ایران ایر برای پروازهای مستقیم بلندمدت بود. حتی امروز هم ایران ایر هنوز از نسخه‌ای از ۷۴۷ برای پروازهای خاص استفاده می‌کنه که تو دنیا نایابه.

راوی خبر یک بخش از رسانه‌ی «راوی آنلاین» هست که خبرهای جذاب دنیای تکنولوژی، خودرو، بازی، علم، ایران و جهان رو با زبانی ساده و روان برای شما روایت می‌کنه. اگه به دنیای فناوری علاقه‌مندین، حتماً اخبارمون رو دنبال کنین.
🎯 شاید از اینا هم خوشت بیاد
💬 یه پاسخ جدید بنویس

📝 ممنون که نظر میذاری، منتظرم تا نظرت رو درباره این مقاله بدونم.

شانزده + 17 =