من (راوی آنلاین) اینجا هستم تا با روایت های ارزشمند و کاربردی در زمینه های مختلف، بهت کمک کنم تا آگاهتر بشی، بهتر رشد کنی و با اطمینان بیشتری تو مسیر پیشرفتت قدم برداری. من در زمینه های مختلف روایت گری میکنم تا آگاهی بیشتری کسب کنی. ❤️

بازی ترسناک کوجیما، یه تجربهی عجیب و جنجالی!
هیدئو کوجیما، مغز متفکر دنیای بازیهای ویدیویی، اخیراً توی مصاحبهای گفته بازی جدیدش یعنی OD یه اثر متفاوت و تفرقهانگیز خواهد بود؛ جوری که یا عاشقش میشی یا ازش متنفر! این بازی که فعلاً جزئیات زیادی ازش بیرون نیومده، قراره مرز بین گیم و هنر رو جابهجا کنه.
یه بازی که همه رو به دو دسته تقسیم میکنه
کوجیما که با شاهکارهایی مثل Metal Gear Solid و Death Stranding شناخته میشه، این بار گفته سراغ تجربهای رفته که نهتنها با استانداردهای رایج فرق داره، بلکه واکنشهای کاملاً متناقضی از مخاطبا میگیره. خودش گفته:
«آدما یا OD رو دوست دارن یا ازش متنفر میشن، هیچ حد وسطی در کار نیست.»
و جالبه که این واکنشهای دو قطبی نه تنها براش مهم نیست، بلکه دقیقاً همون چیزیه که دنبالش بوده.
داستان هنوز محرمانهست؛ اما…
فعلاً هیچی از داستان یا گیمپلی بازی لو نرفته، اما اینطور که معلومه، کوجیما دنبال تجربهایه که بعد از سالها هم هنوز تو ذهن مخاطب بمونه. خودش گفته:
«واکنش واقعی به OD رو باید ده یا بیست سال بعد ببینیم.»
یعنی کوجیما حسابی روی ماندگاری اثرش حساب باز کرده، نه فقط ترند بودن کوتاهمدت.
تکنولوژی پشت بازی OD
OD توی دسامبر ۲۰۲۳ برای اولین بار رونمایی شد و از همون اول مشخص شد که قراره یه پروژه خاص و انحصاری برای Xbox باشه. این بازی با استفاده از موتور آنریل انجین ۵ و فناوری پیشرفته MetaHuman ساخته میشه و طبق اعلام رسمی، از زیرساخت ابری مایکروسافت هم بهره میبره.
این یعنی کوجیما فقط روی داستان عجیب و ایدههای خاص کار نکرده، بلکه از آخرین تکنولوژیهای دنیای بازیسازی هم کمک گرفته تا یه تجربهی متفاوت رو بسازه.
دنبال کردن واکنشها؛ از نقدها تا یوتیوب
کوجیما اعتراف کرده که وقتی بازی منتشر بشه، با علاقه زیاد واکنشها رو دنبال میکنه؛ از توییتر و ردیت گرفته تا ویدیوهای نقد و بررسی یوتیوب. ولی بازم تأکید کرده که نظر فوری کاربران براش مهم نیست و بیشتر به نظر بلندمدت جامعهی گیمینگ توجه میکنه.
OD؛ بازیای که مرزها رو جابهجا میکنه؟
با همهی چیزایی که تا الان گفتیم، معلومه که OD قراره یه پروژهی بلندپروازانه باشه. حتی شاید بشه گفت OD برای کوجیما یه جور آزمایش ذهنی و اجتماعی هم هست؛ اینکه چطوری یه بازی میتونه تفکر، گفتگو و حتی دعوا بین گیمرها راه بندازه.
از همین الان مشخصه که OD چیزی فراتر از یه بازی ترسناکه. یه پروژهی عجیب، مرموز، بلندمدت و حسابشدهست که اگه درست از آب دربیاد، میتونه نسل جدیدی از بازیهای تعاملی رو تعریف کنه.