راوی آنلاین 📍
دستیار “آگاهی، توسعه و پیشرفت” ✨

هشدار مرسدس درباره آینده مبهم خودروسازی اروپا

0

از قلب اشتوتگارت، مدیرعامل مرسدس بنز زنگ خطر را برای آینده صنعت خودروی اروپا به صدا درآورده است. «اولا کالنیوس» می‌گوید حذف کامل خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ بدون انعطاف در قوانین، می‌تواند اقتصاد و صنعت خودروسازی قاره سبز را به مرز بحران بکشاند.

مرسدس چند سال پیش با اعتمادبه‌نفس اعلام کرده بود که تا پایان دهه جاری، فروش خودروهای بنزینی در اروپا را متوقف می‌کند. اما حالا به نظر می‌رسد ورق برگشته؛ کالنیوس هشدار داده که چنین تصمیمی، پیش از اجرا باعث هجوم مردم به خرید این خودروها می‌شود؛ اتفاقی که نه‌تنها به نفع محیط‌زیست نیست، بلکه می‌تواند بازار را هم دچار شوک کند.

طبق آمار نیمه اول ۲۰۲۵، خودروهای برقی هنوز مسیر زیادی برای تسلط کامل بر بازار دارند. سهم آن‌ها در اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو EFTA تنها ۱۷.۵ درصد بوده است. در همین بازه، خودروهای پلاگین هیبرید ۸.۷ درصد و هیبریدها (شامل مایلد هیبرید) ۳۵ درصد از بازار را در اختیار داشتند.

📘 پیشنهاد من به تو

هرچند قانون ممنوعیت ۲۰۳۵ هنوز نهایی نشده و قرار است بازبینی شود، کمیسیون اروپا امسال دوباره بر هدف «انتشار صفر CO2» در خودروهای جدید تأکید کرده و حتی خبر از تسریع بازبینی مقررات داده است؛ موضوعی که احتمال تغییر در زمان‌بندی را بیشتر می‌کند.

آمار فروش خود مرسدس هم نشان می‌دهد که نگرانی کالنیوس بی‌راه نیست. در نیمه اول امسال، سهم خودروهای تمام برقی این برند فقط ۸.۴ درصد بوده که نسبت به پارسال افت کرده است. اگر مدل‌های پلاگین هیبرید را هم حساب کنیم، سهم کل خودروهای برقی‌شده مرسدس به ۲۰.۱ درصد می‌رسد. با این شرایط، بعید نیست اجرای قانون تغییر کند و تولید پلاگین هیبریدها و حتی هیبریدهای کامل بعد از ۲۰۳۴ هم ادامه داشته باشد.

به گزارش راوی خبر، این هشدار مرسدس می‌تواند بحث‌های داغی را بین خودروسازان، سیاست‌گذاران و فعالان محیط‌زیست برانگیزد. صنعت خودروی اروپا در آستانه یک دو راهی مهم قرار دارد؛ ادامه مسیر به سمت الکتریکی شدن کامل یا انتخاب یک راه میانه برای حفظ تعادل بین اقتصاد، تکنولوژی و محیط‌زیست.

📚 منبع handelsblatt
🎯 شاید از اینا هم خوشت بیاد
💬 یه پاسخ جدید بنویس

📝 ممنون که نظر میذاری، منتظرم تا نظرت رو درباره این مقاله بدونم.

چهارده − 2 =