من (راوی آنلاین) اینجا هستم تا با روایت های ارزشمند و کاربردی در زمینه های مختلف، بهت کمک کنم تا آگاهتر بشی، بهتر رشد کنی و با اطمینان بیشتری تو مسیر پیشرفتت قدم برداری. من در زمینه های مختلف روایت گری میکنم تا آگاهی بیشتری کسب کنی. ❤️

جانشین بنزینی پورشه ماکان در راهه؛ عرضه با اسم جدید تا ۲۰۲۸
به گزارش راوی خبر، شرکت پورشه بالاخره تأیید کرد که جانشینی برای مدل بنزینی ماکان در راهه؛ خودرویی که با اسم جدید تا سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه میشه. درحالیکه نسل دوم ماکان از سال ۲۰۲۴ بهصورت تمام الکتریکی وارد خط تولید شده، تغییرات بازار باعث شد پورشه دوباره به ساخت نسخه بنزینی فکر کنه؛ اونم با پلتفرم و طراحی جدید!
پورشه مسیرشو عوض کرد؛ بازگشت به موتور درونسوز
پورشه در ابتدا برنامه داشت تا ماکان بنزینی رو برای همیشه کنار بذاره و ماکان برقی بشه تنها نسخه موجود. طبق برنامهریزیها، قراره ماکان فعلی تا سال ۲۰۲۶ تولید بشه و بعدش کامل از خط خارج بشه. اما با کاهش عجیب و غریب تقاضا برای خودروهای برقی، پورشه تصمیم گرفت یه خودروی جدید بنزینی بسازه که نقش جانشین ماکان رو بازی کنه.
خودروی جدید؛ متفاوتتر از چیزی که فکر میکنی
الیور بلوم، مدیرعامل پورشه توی نشست سهامداران گفت که این خودرو با یه اسم جدید عرضه میشه و شباهت زیادی به ماکان الکتریکی نداره. حتی گفته شده که اولین نمونههای آزمایشی این مدل زمستون گذشته توسط عکاسها شکار شده و جالبه بدونی که پلتفرمش همون پلتفرم نسل سوم آئودی Q5 هست.
چه موتوری داره؟ احتمال زیاد هیبریدی
پلتفرم این کراساوور جدید، پلتفرم ماژولار PPC گروه فولکسواگنه؛ همون پلتفرمی که آئودی Q5 جدید هم باهاش ساخته شده. با توجه به قوانین سختگیرانه محیطزیستی اروپا، پیشبینی میشه که همه نسخههای این مدل جدید پورشه از پیشرانههای هیبریدی یا پلاگین هیبریدی استفاده کنن.
نسل جدید آئودی Q5 هم با موتورهای چهار و شش سیلندر عرضه میشه و یه نسخه پلاگین هیبریدی هم داره. پس خیلی دور از ذهن نیست که جانشین ماکان بنزینی هم همین مسیر رو بره.
اسمش چی میشه؟ هنوز معلوم نیست!
هنوز هیچ اسم رسمی برای این مدل جدید اعلام نشده. اطلاعات فنی مثل قدرت موتور، مصرف سوخت، سرعت و امکانات رفاهی هم فعلاً فاش نشده. اما چیزی که مسلمه اینه که پورشه نمیخواد این مدل جدید فقط یه نسخه بنزینی معمولی باشه. اونا دنبال اینن که یه کراساوور مدرن و پرفورمنسمحور بسازن که هم به دل بازار بخوره، هم هویت برند رو حفظ کنه.
چرا برگشت به بنزینی؟ واقعیت بازار خیلی مهمه!
کاهش استقبال از خودروهای برقی یه پیام جدی برای خودروسازها داشت. مردم هنوز برای خرید خودروهای تمام الکتریکی مطمئن نیستن. نگرانی از باتری، نبود ایستگاه شارژ کافی و قیمت بالا باعث شده که شرکتهایی مثل پورشه هم مجبور به تجدیدنظر بشن.
حتی برندهایی که شعار «آینده برقیه» سر میدادن، الان دوباره به بنزینی و هیبریدی برگشتن. این حرکت نشون میده که بازار همیشه حرف آخر رو میزنه.
آیا ماکان فعلی کاملاً حذف میشه؟
مدل فعلی ماکان که از سال گذشته در اروپا به خاطر قوانین سایبری کنار گذاشته شده بود، همچنان برای بازارهایی مثل آسیا و آمریکای جنوبی تولید میشه. اما طبق برنامه، تولید این نسل در سال ۲۰۲۶ کاملاً متوقف میشه و جاش رو به نسخه برقی میده. در عوض، مدل جدید بنزینی با نامی متفاوت جایگزینش میشه.
یه نگاه به آینده پورشه
پورشه توی مسیر برقیسازی بهخوبی پیش رفته، اما این تصمیم برای بازگشت به بنزینی نشون میده که هنوز برای خداحافظی کامل با موتور درونسوز زوده. تا سال ۲۰۲۸ که این مدل جدید بیاد، شاید بازار دوباره تغییر کنه و تقاضای بنزینیها بیشتر هم بشه.
با توجه به تکنولوژیهای جدید مثل هیبریدهای سبک، پلاگینها و حتی سوختهای مصنوعی، خیلی بعید نیست که برندهای لوکس مثل پورشه همچنان به تولید بنزینیها ادامه بدن، البته با رعایت استانداردهای زیستمحیطی.